Handledning: Ajja & Bajja
Allt material med Ajja & Bajja är utvecklat för att det på ett roligt sätt ska gå att stötta barns tidiga språkutveckling! Börja gärna med att läsa en av böckerna, så att barnen lär känna figurerna, och sedan är det bara att leka med dockorna och teatern eller spela lottospelet. Och fråga gärna vad barnet själv vill göra!
Tänk på att svaret kan komma som både en blick, gester, tecken, ljud eller ord, och om ni har svårt att förstå varandra kan du visa alla saker och låta barnet peka på eller sträcka sig efter det hen vill ha. Sätt sedan ord på det barnet väljer, så att barnet får en modell för hur hen kan säga nästa gång.
När ni läser …
… passa på att använda både ljud, gester och tecken! Att uttrycka sig med tecken och gester är något som små barn kan göra innan de lär sig tala, och om vi vuxna använder tecken och gester när vi pratar med barnen så är vi modeller för hur de kan göra i sin tur.
Läs och ha det mysigt med ditt barn, och gör tecknen samtidigt som du läser orden. Passa sedan på att använda tecknen även i vardagen, till exempel när ni går till parken eller ska sova. Om barnet börjat prata lite, kan man i första hand koncentrera sig på tecknen för de ord barnet inte kan säga, men det är absolut inte fel att använda så mycket gester och tecken man bara kan. Ibland är det lättare att komma igång om man tänker att man hela tiden ska prata med händerna också. Att börja använda tecken till sitt tal som vuxen är lite som att börja använda ett nytt språk – det gör inget att det blir fel ibland, det viktiga är att man använder det och gör sig förstådd!
Tecknen kan man lära sig genom att titta i teckenregistret i böckerna eller via filmerna med de inlästa böckerna. Filmerna hittar du genom att klicka här och skapa ett gratis konto. Det går också att köpa till eller skriva ut teckenremsor att klistra in på bokuppslagen (om du tycker att det är lättare att ha tecknen vid texten i böckerna). Klistra dem i så fall gärna över den befintliga texten för att inte sidan ska se för rörig ut och dra barnets uppmärksamhet från bilden.
Berättelserna med Ajja & Bajja är gjorda för att det ska vara lätt att locka barnen att säga ord och tecken. I och med att alla tre figurerna ofta gör samma sak kan du vara modell för barnet och säga till exempel ”Ajja badar”. Börja sedan på nästa mening, ”Bajja …”, och se om barnet kan fylla i med tecken eller ord. Så småningom kan barnet kanske säga hela meningen själv. Om barnet inte vill eller kan säga eller teckna något, så fortsätter du bara läsa ”Bajja … badar”, och prövar igen en annan dag.
Lek också gärna med alla ljudhärmande ord som PLASK och PANG. De brukar vara lättare för barn att lära sig än vanliga ord, och även de kan ju användas för att visa vad man vill eller tänker på. Känn er aldrig låsta av vad som står i texten. Hitta gärna på andra ljud, titta på bilderna efter spännande saker som ni kan sätta ord på och när barnen kommit igång att prata/teckna mer kan man tänka att man läser ”Ajja klättrar upp i soffan.” snarare än bara ”Ajja klättrar.”
En stor vinst med att använda ljud, tecken och gester så här är att barnen tidigt får till mer samspel och kommunikation med andra, och det i sig stimulerar språkutvecklingen. Och framför allt är det spännande för oss vuxna som får reda på lite mer om vad våra små tänker!
När ni leker …
… med dockorna och teatern kan ni förstås utgå ifrån vad som händer i böckerna, men låt er inte begränsas av det! Lägg gärna till egna leksaker, och om barnet gillar dinosaurier kanske Ajja & Bajja kan leka med dinosaurier, eller bli jagade av en Tyrannosaurus?
Låt barnet vara med och bestämma så mycket som möjligt, så främjar leken automatiskt kommunikation och språkutveckling. Om det behövs kan man ge förslag, ”Ska Ajja bada? Eller hoppa i soffan?”, och se om barnet kan svara med gester, tecken eller ord.
Sätt hela tiden ord på det du och barnet leker. Du kan gärna ligga precis steget före barnet i det du säger. Om barnet börjat teckna enstaka ord, kan du teckna och säga tvåordssatser. Om barnet säger korta satser som ”Ajja bada”, kan du säga lite längre, som ”Ja, Ajja badar i badkaret”. På så vis är du hela tiden en modell för hur barnet kan utveckla sitt språk.
Passa också på att använda alla de ljudhärmande orden från böckerna. Det är roligt med ”BOINK!”, ”PANG!” och ”KRASCH!”
Senare kan man träna på en mängd språkliga förmågor samtidigt som man leker, till exempel:
– Bilda två- och treordssatser, genom att man anpassar frågorna så att det lockar barnet att säga hela meningar. ”Ska Ajja åka rutschkana? Eller ska Bajja åka rutschkana?” Sätt sedan långsamt och tydligt ord på vad dockorna gör (kanske tillsammans med barnet). ”Bajja åker rutschkana.”
– Öka ordförrådet, genom att använda och benämna alla pappsaker som följer med Ajja & Bajjas teater, och sedan plocka in mer saker i leken. Ajja kanske ska låsa dörren med en nyckel när de går ut, och stoppa nyckeln i en väska, och så vidare.
– Följa instruktioner och språkförståelse, genom att man ger barnet uppgifter som ”Ajja är hungrig. Ge henne en smörgås!” Eller så kan Ajja säga ”Jag vill gunga, och sedan åka rutschkana!” och så får barnet hjälpa henne. Anpassa instruktionerna efter hur mycket barnet klarar, och hjälp till om det behövs.
– Användandet av prepositioner och kluriga begrepp, till exempel genom att Ajja gömmer sig och Bajja får leta. ”Ajja är under bordet.” och ”Ajja är bakom den största stolen.”
Det är bara vår fantasi som sätter gränserna!
När ni spelar …
… anpassa spelet efter barnet! Om barnet är litet kan du börja med att använda en bricka i taget. Visa ett kort, säg och teckna vad det föreställer och lägg sedan tillsammans kortet på rätt plats på brickan. När barnet klarar det kan man förstås också använda spelet som ett vanligt lottospel. Ha varsin bricka framför er, turas om att ta ett kort som ni benämner och lägger på rätt plats. Den som fyllt sin bricka först vinner.
Även här kan man tänka att man ska ligga steget före barnet i det man säger så att man blir en modell för hur barnet kan utveckla sitt språk.
När barnet är van vid spelet kan man även använda det till att träna språkförståelse genom att man spelar med ”hemliga” kort. Då visar du inte kortet för barnet när du tagit upp det, utan du benämner det bara. Barnet får sedan pröva att peka ut rätt plats utifrån din beskrivning, och om det blir fel så visar du bara bilden och benämner den igen så att barnet kan lägga kortet på rätt plats. Och sedan är det din tur att gissa när barnet benämner sitt ”hemliga” kort.
Korten i lottospelet kan man förstås göra andra roliga saker med. Man kan göra ett fiskespö av en pinne, tråd och ett gem, och låta barnen fiska upp korten från andra sidan bordet. Man kan lägga korten i en ring och snurra en flaska, för att sedan vända och benämna det kort som flaskan pekar på. Man kan dra korten ur en hög, eller påse, och sedan får dockorna göra det som bilden visar efter att barnet sagt vad det blev.
I vanlig ordning är det bara det där med vår fantasi…
Och till sist…
… man måste inte sitta ner vid ett bord och träna för att hjälpa barn att utvecklas språkligt. Ajja & Bajjas ramsor är skrivna så att de ska passa in i våra vardagsrutiner och att ramsa ”Hallå i blöjan” samtidigt som man byter blöja kan göra blöjbytet både roligare och mer språkutvecklande.
En annan jättebra strategi är att följa barnens intresse i vardagslivet och benämna och prata kring det de tittar på, till exempel när man promenerar hem från förskolan eller står i kön i mataffären.
Det är också bra att prata långsamt och tydligt, och att använda enkla meningar. Det blir lättare för barnen att förstå, men man blir också en bättre modell för barnen att härma.
Man får gärna göra många pauser när man pratar så att barnen får tid att lägga till egna tankar. Lyssna, och var uppmärksam, på alla sätt de kan svara på, även gester och mimik. Och var inte rädd för att övertolka lite. Om du tänker att den där handviftningen ser ut som ”kom hit” reagera som om det vore det! Om det där ”mpa” skulle kunna vara lampa, säg: ”Ja, lampa. Säger du lampa?” Även om barnet inte sagt det du tror så lär det sig att, om jag låter/gör så där, så svarar de så här. Sedan får man förstås kolla att barnet inte blir irriterat för att man missförstår… i så fall får man backa och försöka igen: ”Nej, det var inte lampa. Vad tänkte du på?”
Man ska aldrig tvinga barn till tal eller kommunikation, men man kan ordna situationer där det blir lockande för barnet att tala. Lägg till exempel bilarna och Ajja utom räckhåll och fråga med ord och tecken ”Ska vi leka med Ajja eller bilar?” Alla sätt att svara är bra!
När barn säger fel behöver man inte rätta dem, men en bra vana att lägga sig till med är att man alltid ger tillbaka det de sagt, fast korrekt (och kanske lite längre). Om barnet säger ”Ajja ouuiii” kan man säga ”Ja, Ajja gungar. Ouiii” och om barnet säger ”Bajja bada” kan man säga ”Ja, Bajja badar, i badkaret.”
Och till sist: språket utvecklas i samspel med andra, för vissa går det snabbt och andra behöver mer tid. Se till att avsätta en liten stund varje dag för språkstimulans! Gör roliga saker tillsammans, lek, prata och läs böcker!